Trening Trenerski szkolenie dla trenerów poziom 1
Program (2 dni):
Wprowadzenie do zajęć
- Przedstawienie prowadzącego i uczestników zajęć.
- Zapoznanie uczestników z programem szkolenia.
- Integracja Zespołu – ćwiczenia wprowadzające.
- Zawarcie paktu z grupą.
- Doprecyzowanie potrzeb uczestników.
- Wyjaśnienie kontekstu pierwszej fazy zajęć.
Jak uczą się dorośli?
- Jak uczą się dorośli? (Andragogika).
- Psychologiczne mechanizmy uczenia się – elementy psychologii uczenia się i funkcjonowania mechanizmów pamięci. Krzywa zapominania, cykliczność powtórek.
- Etapy uczenia się dorosłych (Cykl uczenia się doświadczalnego wg D. Kolb’a.
- Style uczenia się.
- Bariery w uczeniu się dorosłych.
- Trening, Coaching, Mentoring….różnice, wady, zalety.
Tworzenie sesji szkoleniowych
- Przygotowanie poszczególnych sesji szkoleniowych.
- Dobór technik szkoleniowych.
- Przygotowanie materiałów, pomocy, konspektu i miejsca prezentacji.
- Wykorzystanie pomocniczych środków audiowizualnych.
- Wdrażanie nowych pracowników.
- Metodologia procesu wdrażania pracownika.
- Dostarczanie kluczowych informacji na temat jego działania oraz wizji, misji firmy.
- Motywowanie pracownika.
- Zawieranie kontraktu społecznego jako technika wywierania wpływu na ludzi.
- Adaptacja pracownika w nowym miejscu pracy.
- Tworzenie dokumentacji i materiałów wspierających proces adaptacji.
Prowadzący w akcji – warsztat Trenera
- Zawieranie i realizacja kontraktu w pracy z grupami.
- Ważne reguły wywierania wpływu – prawo podobieństwa i sympatii (prawo aureoli), prawo pierwszeństwa i świeżości, prawo autorytetu.
- Techniki aktywizowania grupy.
- Wrażenie wywierane na odbiorcy.
- Komunikacja pozawerbalna w pracy Trenera.
- Reguły autoprezentacji i ekspozycja publiczna.
- Relacja prowadzący – grupa i jej wpływ na skuteczność przekazu.
- Informacja zwrotna.
- Prowadzenie dyskusji, wydawanie instrukcji, podsumowywanie ćwiczeń, używanie pomocy itp.
Sytuacje trudne w pracy Trenera- trudni uczestnicy
- Źródła zachowań niechętnych i agresywnych uczestników zajęć.
- Lęk przed ekspozycją i oceną.
- Potrzeby uczestników zajęć i ich zaspakajanie.
- Metody radzenia sobie z trudnymi uczestnikami.
- Stosowanie strategii asertywnej przez prowadzący.
- Opór uczestników i techniki jego przezwyciężania.
- Grupa – Współpraca z grupą i radzenie sobie ze stresem.
- Radzenie sobie ze stresem i emocjami podczas prowadzenia szkoleń.
- Rozumienie specyficznych zachowań ludzi.
- Proces grupowy i jego wpływ na przebieg szkolenia – podstawowe zasady procesu grupowego.
- Kierowanie procesem poprzez wywieranie wpływu na grupę i uczestników.
- Dopasowanie technik szkoleniowych do etapu procesu grupowego.
Ewaluacja szkoleń
- Sesja podsumowująca.
- Podsumowanie i uroczyste zakończenie prezentacji.
- Wręczenie dyplomów.
- Ewaluacja.